22 sept Wat we vooraf niet wisten....

23 september 2018 - Verenigde Staten, Verenigde Staten

22 sept Wat we vooraf niet wisten....

Grand+Circle

Onze reis zoals we die uitgestipeld hebben is niet alleen ons rondje Grand Canyon maar gaat dus door een gebied wat hier de Grand Circle genoemd wordt. Een verzameling natuurparken, monumenten, historische plaatsen, prehistorische ruines, rock art en geologische wonderen van moeder natuur waar voor ieders wil en wens iets te doen of te vinden is. Het grootste deel noemt men het Colorado plateau en is verdeeld over 5 staten; Arizona,  Nevada, Utah, Colorado,  New Mexico. En we bezochten ze alle 5. De start was in de woestijn van Nevada met de 2 uitersten in 2 dagen wat betreft bv bevolkingsdichtheid 😉, Las Vegas en valley of Fire.

In Zion liepen we onder in de groene canyons, op north rim keken we van het hoogste  punt de diepte in naar beneden. Bij Page zagen we hoe een ondergelopen canyon een wateroase in de woestijn is. Dat de auto in deze woestijn omgeving een thermos functie krijgt merkten we toen mijn (vergeten) warme koffie na 2 uur nog steeds warm was na onze hike bij Horseshoebend.Onderweg door het Navajo reservaat naar Monument valley zien we hoe woestijn en canyons elkaar afwisselen met de temperaturen die daarbij horen. Van ruim 40 graden in Las Vegas ging het ook in temperatuur op en af, dagje warm in Zion,  dagje minder warm op North Rim, dan weer warm in Page waar we in Betatkin de 1e Orionster spiegelen. Vervolgens via een warm en winderig Monument Vally naar een fris Dove Creek. Heerlijk even afkoelen weer zonder de noodzaak van airco. Het was er de 1e nacht zelfs maar 7 graden. Overdag warm in Arches en Natural Bridges en  's avonds weer afkoelen in ons appartement in Dove Creek dus.  De herfst pracht in Colorado Ouray en over de Million Dollar route van de herfst in n paar uur tijd weer terug naar hoog zomer en woestijn. Via Aztec in New Mexico naar de Navajo's in Canyon the Chelly waar ik de volgende Orionster kan spiegelen. Via de Hopi Mesa's bewandel ik de Orion sterren riem.  Op Southrim zie ik in de verte de piek van de tempel die de ster in de boog van Orion weerspiegeld. Schoongespoeld door de enorme felle buien die ook weer even verkoeling brachten.We komen even n paar dagen bij in Flagstaff, omringd door het grootste pine Rosa (dennen)bos ter wereld waar voor mij ook de laatste 2 Orion gespiegelde sterren te vinden zijn in Wupatki en Walnut Canyon. Sedona brengt een wonderlijke rust te midden van alle enorme hoogteverschillen.

Wat we vooraf ook niet wisten  dat hier in dit Mega land met de ellelange linten asfalt men gemiddeld veel minder hard mag rijden dan in ons kikkerlandje met in vergelijking onze miniwegen waar we op veel plaatsen zelfs 130 km per uur mogen. In Usa zagen we slechts op 2 highways het bord 75mi en verder meestal tussen 35 en 65 dus (105km/u)

Ook was de verkoop van wapens ons wel bekend natuurlijk, maar dat ze gewoon bij de Walmart liggen.... Nee dat hadden we echt niet verwacht.

Wat we nog meer niet wisten is hoe enorm hoog het verbruik van plastic hier is. Daar waar wij ons best doen eigen tasjes mee te nemen voor boodschapjes krijg je hier voor iedere 2 a 3 items een apart plastic tasje. En kijken ze je met grote ogen en open mond aan als je zegt " no thank you, I use my own bag,  trying to save on plastic". Maar niet alleen in de winkels is het plastic gebruik enorm, bij ieder hotel ontbijt en alle eetgelegenheden (oa china buffet) die we zagen gebruikt men plastic borden en bestek. Gelukkig zie je niet alleen bij de liqourstore de paper bag maar ook bij supermarktketen Bashas bv die erg veel natuurbewuste artikelen verkopen ook. Hier valt nog veel te halen voor ons moedertje natuur dus. Ik inde er in ieder geval mijn eerste coupon! #grijnzzz 50% korting op het warme gebraden  kippetje. En dat betekende dat ik met een gerust hart een peperdure maar gezonde broccoli salade erbij nam voor mijn diner tonight.

Morgen een stukje route 66 met alles er op en er aan 😆

Op naar Hoover Dam!