reisvoorbereidingen

2 augustus 2018 - Venray, Nederland

canyon-the-chelly

Je vraagt je misschien af waar al die maanden aan reisvoorbereidingen nu precies in gaan zitten. Wat doe ik nu eigenlijk precies???

Een klein voorbeeldje……  Het gedeelte van de USA wat wij gaan bezoeken staat oa bekend om de oude overblijfselen van de Anasazi, een oude indianenstam, die heel plots verdween en lege grotwoningen en resten achter liet. Een mysterie op zich en daar houd ik wel van  [😉]

Mesa Verde is een van de zeer bekende parken waar je deze woningen van deze oude Anasazi cultuur kunt bezoeken.  Tijdens het lezen daarover kwam ik uit bij een stuk tekst over een nabij gelegen canyon en vallei waar ditzelfde te vinden was , maar dan ZONDER de drommen aan toeristen en geheel in handen van de Navajo’s die het land gingen bewonen na de Anasazi.

Deze canyon en vallei heet Canyon the Chelly.  De naam Chelley is een spaanse afleiding van het  Navajo woord Tséyiʼ, letterlijk vertaald “inside the rock” < tsé “rock” + -yiʼ “inside of, within”. En midden in de vallei staat een enorme piek die spider rock genoemd wordt en een heilige plaats is. Voor de  Navajo Elders  speelt deze een hoofdrol  in de verhalen en legenden die aan de kinderen en kleinkinderen vertelt worden. Want in Spider rock woont spider woman. Legenden van de heilige mensen als Spider woman, ze was de eerste die  haar web om het universum weefde en Din’eh (Navajo) leerde voor het creëren van schoonheid in hun eigen leven en de verspreiding van de “Weg van Schoonheid’ leer, die van het evenwicht in lichaam en geest.
Hier lees je het hele verhaal: http://www.canyondechelly.net/story_teller.html

Het kennen, weten en voelen van deze legenden zullen straks in de USA een extra dimensie toevoegen aan mijn beleving van de vakantie als ik daar straks sta , in de vallei of in een van de grotwoningen. Maar voor nu reis ik in mijn dromen alvast een beetje vooruit