11 september

12 september 2018 - Navajo National Monument, Verenigde Staten

11 september

Laat ik jou als lezer deelgenoot maken van een van mijn hobby's en interesses. Overtuigingen of geloof als je dat liever zo zou willen noemen en je mee op pad nemen in ons avontuur van vandaag.....

Lang voordat onze westerse heersers Amerika ontdekte en het tot het hunne maakten en dit gebied Arizona noemden,  woonden de Navajo's hier in hun hogans in het land van Dine.

Voordat het Dine volk hier kwam en het land van moeder aarde in gebruik namen woonden de Hopi's al hier. Al heeeeel erg lang. We weten van alles uit hun sagen en mythen, maar er is nog veel meer wat we NIET weten van deze Native Americans en over hen die ver daarvoor hier leefden. Vandaag bezochten we het leef gebied van die hele oude voorouders van de Native Americans.  We gingen op weg naar Betatakin.

Betatakin was dus een leefgemeenschap van de vroege native Americans die hun huizen bouwde tegen hoge rotswanden die erg moeilijk bereikbaar zijn. Naar het hoe en waarom mogen we gissen en daar doen onze geschiedkundigen en archeologen dan ook erg hun best voor 😉. Misschien ken je het verhaal van de pyramiden in Egypte en dat deze een afspiegeling zijn samen met de Nijl van de 3 sterren in de riem van Orion en de Milkyway zijn? Hier is dus net zoiets aan de hand ontdekte Graham.... maar dan een beetje meer dan alleen de riem van Orion. In het gebied waarin wij nu op avontuur zijn ligt niet alleen een afspiegeling van de Orion riem, maar ook de 4 uiterste sterren van het sterrenbeeld. Betatakin is de afspiegeling van 1 van die 4 sterren (zie foto.)

Zo reden we vandaag dus weer over de asfalt linten die in het golvende landschap achteloos neergelegd leken. Na 200 meter links af zei onze TOmmie;  rijd 100 km rechtdoor..... OK. ...

Na die 100 km (62 miles) moesten we de grote weg af en nog 9 miles (15 km) over een smalle slechter onderhouden weg.  Deze slingerde op ruim 6500 feet (2km boven NAP) door een landschap wat leek op versteende duinen in een kleurschakering van geel-bruin-rood.  Met hier en  daar als zijweg een rode dirtroad.

Omdat we zo hoog zaten werden we in de bochten soms getrakteerd op indrukwekkende vergezichten over de canyons . Na alle wilde paarden en runderen die we onderweg al zagen maakte een plotseling overstekend jong hert t plaatje compleet.

Eenmaal aangekomen wandelden we de trail naar het uitkijkpunt waar we Betatakin konden zien liggen. Ik vroeg me af of de bibberende benen kwamen door de ijlere lucht en de wandeling of dat het een andere oorzaak had. De tintels die ik door me heen voelde gaan leek wel een sterrenregen bedacht ik me. In gedachte zag ik Orion voor me en nam de ster die Betatakin weerspiegelde in me op. Ik tuurde door mijn verrekijker naar de nederzetting, op zoek naar...... ik weet het niet precies eigenlijk, maar vond het dus niet. Toch genoot ik intens van ons bezoek en stelde mezelf niet teveel moeilijke vragen. Op ons wandelpad terug zag ik een andere opening in de rotsen en voelde dat daar "IETS " mee was. Ik treuzelde, zoemde in, ging op zoek naar details, die ik vervolgens niet vond. Wat voor details? Ook nu weer moet ik je het antwoord schuldig blijven want ik heb geen idee..... Maar het voelde goed en dus zette ik de ster in mijn gedachten in een ronde kiva die daar misschien ooit wel gestaan had.

Terwijl we terug rijden over de 100 km weg schalt de muziek van Passenger door de boxen, zijn nieuwste cd runaway, opgenomen op n road trip door USA dit jaar. Mooie en treffende combi dus.

In het voorbijgaan zie ik op de muur van een oud gebouwtje  een prachtige muur schildering staan van een vogel (zwaan?) En n vrouw met de tekst Changing Woman

Ik heb het verhaal van changing woman opgezocht.  Het eindigde met een bijzonder mooi lied: Walk now in beauty

Beauty before you

Beauty behind you

Beauty above you

Beauty below you

Walk now with Beauty , and your way Will be beautifull

Hier het verhaal met lied

Ik voel de verbinding tussen changing woman met haar 4 richtingen en het Orion verhaal. Hoe dan? Dat kan ik niet uitleggen omdat ik het niet geheel kan bevatten. Het heeft iets te maken met de 4 uiterste punten in het sterrenbeeld van Orion. Een van die 4 bezochten we dus vandaag. De andere 3 komen later deze week op ons pad. Maar ook de 3 Hopi mesa's als de riem in Orion zullen we bezoeken. Dus eigenlijk rijden we het Orion sterrenbeeld afgespiegeld op moeder aarde en kijk ik 's nachts dus naar deze sterren aan de hemel en voel ik ook hoe sterk de verbinding kan zijn.

Als je werkelijk dit hele verhaal afgelezen hebt kan dat 2 redenen hebben..... OF je bent geïnteresseerd en dan hebben we het hier vast nog wel over samen bij een bak koffie of een goed glas wijn. OF je hebt je geamuseerd dit te lezen en hoop ik dat je het scherm met een glimlach af zult sluiten.

Weet in ieder geval dat er meer komt dus deze week hierover,  want dit is mijn persoonlijke avontuur hier en ik geniet er van tot in het diepste van mijn ziel.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade